Sähkösopimuksen solmiminen – älä tule huijatuksi

Sähkönmyyjillä on huono maine. Eikä ole mikään ihme, sillä sähkön myyntitilanteissa on varmasti parantamisen ja selkeyttämisen varaa.  Kuluttajaviranomainen saa vuosittain jopa satoja valituksia sähkönmyyjistä ja valitukset liittyvät useimmiten juuri sähkösopimusten puhelinmyyntiin sekä sopimus- ja laskuepäselvyyksiin. Jotta asiakkaat osaisivat kiinnittää oikeisiin asioihin huomiota sopimusta solmittaessa, kerromme jatkossa blogissa tarkemmin erilaisista sähkönmyyntitilanteista, joissa osa sopimuksen yksityiskohdista on jätetty joko tarkoituksella tai vahingossa hieman epäselviksi.

Blogitekstien tarkoitus ei ole syyttää ketään yksittäistä toimijaa. Tarkoituksenamme on saada asiakkaat huomioimaan epäilyttävät asiat, jotka voivat tulla eteen niin sähkötarjouksissa kuin sähkösopimuksissakin. Antamamme vinkit perustuvat joko omakohtaisiin kokemuksiimme, asiakkaiden meille toimittamiin materiaaleihin tai julkisessa internetissä jaossa olleeseen aineistoon.

Yleiset vinkit sähkösopimuksen solmimiseen

  • Ole tarkkana ja muista lukea huolella myös sopimuksen pienellä präntätyt osat. Sähkösopimuksissa kuluttajalla on yleensä 14 vuorokauden valitusaika, mutta huomautusajan umpeuduttua sopimustekstien pienellä kirjatutkin ehdot ovat muuttuneet velvoittaviksi ja niistä poikkeaminen voi olla hyvin hankalaa ellei jopa mahdotonta.
  • Tarkista määräaikaista sopimusta solmiessasi, että hinta varmasti pysyy sovittuna koko sopimuskauden. Joskus sopimukseen on voitu sisällyttää hinnan tarkistushetki keskelle sopimuskautta, jolloin hintaa voidaan muokata pörssihintaa paremmin vastaavaksi.
  • Muista hintavertailuja tehdessä vertailla kokonaishintoja. Kiinnitä huomiosi niin energiamaksuun kuin perusmaksuun, riippumatta siitä mihin sähkönmyyjä haluaa huomiosi tarjouksella kiinnittää. Ethän vertaa keskenään porkkanoita ja nauriita, vaikka myyjä kovasti siihen kannustaisi?
  • Mietithän sähkösopimusta kokonaisuutena, kaikkine ominaisuuksineen. Onko tarjottu sopimus toistaiseksi voimassa, jolloin siitä pääsee halutessaan eroon 14 vrk irtisanomisajalla vai määräaikainen, jolloin sopimuksen kanssa on pärjättävä sopimuskauden loppuun saakka, vaikka sähkönhinnat eläisivät suuntaan tai toiseen.
  • Onko sähkönkulutuksesi tai sulakekokosi varmasti saman kokoinen kuin tarjotussa sopimuksessa mainitaan? Esimerkiksi joissain kuukausimaksullisissa paketeissa kk-maksuun kuuluva sähkönkulutus on määritelty kuuluvan pakettiin tiettyyn rajaan saakka, esim. 3500 kWh/kk. Tuon määrän ylittävältä kulutukselta kWh-veloitus on yleensä hinnoiteltu erikseen.
  • Solmitko pelkän sähkösopimuksen vai onko sähkösopimukseen kytketty joku muu tuote? Joskus pieneltä tuntuvalla lisämaksullisella kk-summalla sähkösopimuksen ohessa voidaan myydä esimerkiksi vakuutuksia. Vaikka summa tuntuu kuukausitasolla pieneltä, on hyvä laskea auki, mitä pieni kk-veloitus tekee vuositasolla ja olisiko järkevää hankkia vakuutus erikseen.
  • Onko sähkösopimuksessa ennakkolaskutus? Suomessa sähkönmyynnissä harvemmin laskutetaan ennakkoon, mutta tällaisistakin tapauksista olemme kuulleet. Ennakkolaskutus harmittaa erityisesti siinä tilanteessa, jos sähkönmyyntiyhtiö sattuisi menemään konkurssiin. Siinä tilanteessa et saa ennakkoon maksamiasi rahoja takaisin, jos konkurssipesä on rahaton.
  • Viimeinen ja tärkein vinkkimme: Lue sopimuspaperit huolella ja rauhassa läpi. Älä allekirjoita mitään sellaista sähkösopimusta, jonka sisältöä et täysin ymmärrä.

Kiinnostaisiko pörssisähkösopimus läpinäkyvällä hinnoittelulla?

Priima-sähkösopimuksella saat pörssisähkösopimuksista tutun aina ajantasaisen ja edullisen sähkön hinnan, mutta lisäksi voit kiinnittää sähkön hinnan itsellesi sopivalle tasolle vaikka talvikuukausien ajaksi. Pörssisähkön edullisuus, mutta määräaikaisten sopimusten hintavakaus – yhdellä sopimuksella.  Lisäksi näet halutessasi jatkuvasti, mikä osuus sähkön hinnasta on ollut pörssihintaa (spot-hinta) ja mikä taas sähkönmyyjän osuus eli sähkön toimitusmarginaali.

Päätä itse mitä sähköstäsi maksat - Priima-sähkö