Kiinteistökartoituksella varmuutta latauspisteen hankintaan taloyhtiössä

Onko taloyhtiölläsi tai yritykselläsi tarve latauslaitteelle? Kiinnostaako sähköauton lataus kerrostalokiinteistössä tai sähköauton lataaminen taloyhtiössä? Kiinteistökartoituksen myötä hankintapäätös on helpompi tehdä, kun kustannuslaskelmat niin laitteiston kuin tarvittavien kiinteistön ja pihan muutostöiden osalta ovat jo valmiiksi selvitettyjä. Kartoituksesta käy ilmi kiinteistön sähkötekninen valmius sekä mahdolliset rajoitteet sähköautojen lataamiselle. Taloyhtiöiden tarpeisiin tarjoamme latausasemaa ja ylläpitopalvelua, joka mahdollistaa sähköauton lataussähkön veloituksen suoraan latauspalveluita käyttävältä asukkaalta.

Oletko kiinnostunut latauskartoituksesta? Alla olevan lomakkeen täyttämällä olemme sinuun yhteydessä.

Latauspisteselvitys taloyhtiölle tai yritykselle

Tarjouksen mukaan

Pirkanmaan alueella kartoitukset

alkaen 550 euroa (alv0%)

Katso myös

Oma latauspiste kotiin

Kartoituksen lopullinen hinta riippuu kiinteistön sijainnista ja raportointiin kuluvasta ajasta. Pirkanmaan alueella latauskartoitusten hinnat ovat olleet keskimäärin 500-700 euroa (alv 0%). Teemme latauspistekartoituksia myös Pirkanmaan ulkopuolella.

Hintaan sisältyy

Latauspisteen kartoituspalvelu sisältää kohteen sähköteknisen selvityksen sekä kustannuslaskelmat järjestelmä- ja laitesuosituksineen. Lähetämme kartoituksen päätteeksi kirjallisen loppuraportin.

Loppuraportin toimittamisen jälkeen voit halutessasi tilata Leppäkoskelta latauspisteen asennuksineen ja jatkaa latauspisteen ylläpitoa kanssamme solmittavalla sopimuksella.

Latauskartoitus

  • Olen
  • Harkitsen latauslaitteita alla olevaan osoitteeseen
  • Kiinteistön tarkemmat tiedot
  • Liitä tähän kuva kiinteistön sähkökaapista tarkemman tarjouksen laatimiseksi
    Pudota tiedostot tähän tai
    Sallitut tiedostomuodot: jpg, pdf, gif, png.

Usein kysyttyä sähköautoista

Ladattavan hybridiauton ja sähköauton mukana tulee yleensä tavanomaiseen kotitalouspistorasiaan sopiva latauskaapeli. Kotitalouspistorasiasta lataamista suositellaan kuitenkin vain satunnaiseen käyttöön, sillä pistorasiaa ja sen sähköliitäntöjä ei ole suunniteltu kestämään sähköauton lataamista pitkällä juoksulla.

Sähköteknisestä näkökulmasta tarkasteltuna onkin turvallisempaa ladata sähköautoa aina siihen tarkoitukseen suunnitelluissa pisteissä.

Oma latauspiste kotiin?

AC tarkoittaa vaihtovirtaa, jota saa Suomessa tavallisesta pistorasiasta. Sähköautot tarvitsevat kuitenkin tasavirtaa (DC) toimiakseen. Jos sähköautoa ladataan vaihtovirralla (AC), muuntaa sähköauton oma laturi vaihtovirran (AC) tasavirraksi (DC). Suoraan DC-virtaa lataamalla, hoituu lataaminen nopeammin ja tehokkaammin, koska sähköauton oman laturin ei tarvitse muuntaa virtaa, vaan se voidaan syöttää suoraan akkuun.

AC-lataamisessa päästään tyhjästä akusta 80% täyteen akkuun keskimäärin 3-10 tunnissa, kun taas DC-lataamisessa saavutetaan 80% latausaste jo noin 15-45 minuutissa.

Kaikki yllämainitut termit ovat erilaisia latausliittimiä. Sähköautojen latauspistoke on aina tietyn standardin mukaan tehty, jotta latauspiuhat soveltuisivat latausasemille ympäri maailman.

Type1 ja Type2 latausliittimet koskevat hitaampaa AC-latausta. Type2 on Suomessa ja muualla Euroopassa julkisten latausasemien standarditekniikka, joten latauspisteisiltä kuuluu löytyä Type2-lataus.

CCS ja CHAdeMO tekniikat taas liittyvät nopeampaan DC-lataukseen, josta puhutaan myös pikalatauksena tai teholatauksena. Eri automerkeillä on yleensä omat vakiostandardinsa latausliittimien suhteen.  Muun muassa Volkswagen ja BMW käyttävät CCS-tekniikkaa autoissaan ja CHAdeMO-tekniikka taas on käytössä Nissan ja Mitsubishi-merkkisissä sähköautoissa.