Sähköauton latauspiste kotiin, työpaikalle tai asunto-osakeyhtiön pihaan

Täyssähköauton tai hybridiauton omistajan arkea helpottaa huomattavasti kotiin asennettu kiinteä latauspiste. Sähköauton ja hybridiauton lataus kotona voidaan tehdä myös käyttämällä tavallista kotitalouspistorasiaa tai voimavirtarasiaa, mutta pidemmän päälle sähköturvallisuussyistä ja helppouden vuoksi oma latauslaite on toimiva ratkaisu. Kiinteän latauspisteen avulla liikenteeseen voi lähteä lähes aina täydellä akulla, sillä kotipihaan asennettu sähköauton latauspiste mahdollistaa lataamisen tehokkaasti ja turvallisesti. Sähköauton latauspisteen asennus teetetään aina ammattilaisella, näin vältytään mahdollisilta ikäviltä yllätyksiltä.

Taloyhtiöille ja yrityksille tarjoamme latauslaitteiden lisäksi latauspistekartoitusta, jonka jälkeen latauspisteen hankintapäätös on helpompi tehdä. Latauspistekartoituksen loppuraportilta selviää kiinteistön sähkötekninen tilanne, jonka lisäksi teemme kustannuslaskelmat järjestelmä- ja laitesuosituksineen.

Latauspistekartoitus – lue lisää

 

Kotilatauspisteet

Tarjouksen mukaan

Katso myös

Lataa autoasi tai tankkaa kaasua Latauspistekartoitus taloyhtiölle

Hintaan sisältyy

Oma kotilatauspiste räätälöidään aina asiakkaan tarpeen mukaan.

Tarjoamme hitaampia AC-latureita, joissa autoa ladataan vaihtovirralla, mutta jossa sähköauton oma laturi muuntaa latausvirran sähköauton tarvitsemaksi tasavirraksi (DC). Kotilataamiseen soveltuvat mainiosti AC-laturit, joilla sähköauto voidaan ladata käyttövalmiiksi esimerkiksi yön aikana.

Kauttamme saa myös DC-latureita eli niin sanottuja pikalatureita, joilla lataamalla sähköauto voi ottaa suoraan vastaan latauslaitteen syöttämän tasavirran (DC). Pikalatureilla lataamalla tyhjä sähköauton akku saadaan 80% täydeksi jo 15-45 minuutissa laturin tehosta ja auton tekniikasta riippuen.

Täytä yhteydenottopyyntö

Latauslaitteet

  • Olen
  • Harkitsen latauslaitteita alla olevaan osoitteeseen
  • Kiinteistön tarkemmat tiedot
  • Liitä tähän kuva kiinteistön sähkökaapista, näin saamme laadittua tarkemman tarjouksen
    Sallitut tiedostomuodot: jpg, pdf, gif, png.

Usein kysytyt sähköautoista

Ladattavan hybridiauton ja sähköauton mukana tulee yleensä tavanomaiseen kotitalouspistorasiaan sopiva latauskaapeli. Kotitalouspistorasiasta lataamista suositellaan kuitenkin vain satunnaiseen käyttöön, sillä pistorasiaa ja sen sähköliitäntöjä ei ole suunniteltu kestämään sähköauton lataamista pitkällä juoksulla.

Sähköteknisestä näkökulmasta tarkasteltuna onkin turvallisempaa ladata sähköautoa aina siihen tarkoitukseen suunnitelluissa pisteissä.

Oma latauspiste kotiin?

AC tarkoittaa vaihtovirtaa, jota saa Suomessa tavallisesta pistorasiasta. Sähköautot tarvitsevat kuitenkin tasavirtaa (DC) toimiakseen. Jos sähköautoa ladataan vaihtovirralla (AC), muuntaa sähköauton oma laturi vaihtovirran (AC) tasavirraksi (DC). Suoraan DC-virtaa lataamalla, hoituu lataaminen nopeammin ja tehokkaammin, koska sähköauton oman laturin ei tarvitse muuntaa virtaa, vaan se voidaan syöttää suoraan akkuun.

AC-lataamisessa päästään tyhjästä akusta 80% täyteen akkuun keskimäärin 3-10 tunnissa, kun taas DC-lataamisessa saavutetaan 80% latausaste jo noin 15-45 minuutissa.

Kaikki yllämainitut termit ovat erilaisia latausliittimiä. Sähköautojen latauspistoke on aina tietyn standardin mukaan tehty, jotta latauspiuhat soveltuisivat latausasemille ympäri maailman.

Type1 ja Type2 latausliittimet koskevat hitaampaa AC-latausta. Type2 on Suomessa ja muualla Euroopassa julkisten latausasemien standarditekniikka, joten latauspisteisiltä kuuluu löytyä Type2-lataus.

CCS ja CHAdeMO tekniikat taas liittyvät nopeampaan DC-lataukseen, josta puhutaan myös pikalatauksena tai teholatauksena. Eri automerkeillä on yleensä omat vakiostandardinsa latausliittimien suhteen.  Muun muassa Volkswagen ja BMW käyttävät CCS-tekniikkaa autoissaan ja CHAdeMO-tekniikka taas on käytössä Nissan ja Mitsubishi-merkkisissä sähköautoissa.