Sähköauton latauspiste kotiin, työpaikalle tai asunto-osakeyhtiön pihaan

Täyssähköauton tai ladattavan hybridiauton (PHEV) omistajan arkea helpottaa kotiin asennettu kiinteä latauspiste. Sähköauton ja hybridiauton lataus kotona voidaan tilapäisesti tehdä käyttämällä tavallista kotitalouspistorasiaa tai voimavirtarasiaa, mutta sähköturvallisuussyistä ja helppouden vuoksi oma latauslaite on toimiva ratkaisu. Kiinteän latauspisteen avulla liikenteeseen voi lähteä lähes aina täydellä akulla, sillä kotipihaan asennettu sähköauton latauspiste mahdollistaa lataamisen tehokkaasti ja turvallisesti. Sähköauton latauspisteen asennus teetetään aina ammattilaisella, näin vältytään mahdollisilta ikäviltä yllätyksiltä.

Taloyhtiöille ja yrityksille tarjoamme latauspistekartoitusta, jonka jälkeen latauslaitteen hankintapäätös on helpompi. Latauspistekartoituksen loppuraporttiin sisältyy kiinteistön sähkötekninen analyysi sekä kustannuslaskelmat järjestelmä- ja laitesuosituksineen.

Latauspistekartoitus – lue lisää

 

Kotilatauspisteet

Tarjouksen mukaan

Katso myös

Lataa autoasi tai tankkaa kaasua Millainen sähkösopimus sähköautoilijalle?

Oma latauspiste räätälöidään asiakkaan tarpeen mukaan

DC-laturin eli pikalaturin avulla sähköauto lataa suoraan latauslaitteen syöttämää tasavirtaa (DC). Pikalaturissa lataamalla tyhjä täyssähköauton akku saadaan 80% täydeksi jo 15-45 minuutissa, laturin tehosta ja auton tekniikasta riippuen.

AC-laturilla autoa ladataan vaihtovirralla (AC). Tällöin sähköauton oma laturi muuntaa vaihtovirran sähköauton tarvitsemaksi tasavirraksi (DC). Hitaammat AC-laturit soveltuvat mainiosti kotilataamiseen tai taloyhtiöiden tarpeisiin, sillä AC-laturilla sähköauto voidaan ladata käyttövalmiiksi esimerkiksi yön aikana.

 

DC-tasavirtalaturit

Auton pikalataukseen, 80% täysi akku 15-45 minuutin aikana

AC-vaihtovirtalaturit

Esim. yön aikana tapahtuvaan lataukseen

Kysy tarjous

Täytä alla oleva tarjouspyyntölomake ja teemme tarjouksen latauspisteestä. Mitä tarkemmat taustatiedot lomakkeelle täytät, sitä paremmin voimme huomioida ladattavan auton ja kiinteistön ominaispiirteet.

Usein kysytyt sähköautoista

Ladattavan hybridiauton ja sähköauton mukana tulee yleensä tavanomaiseen kotitalouspistorasiaan sopiva latauskaapeli. Kotitalouspistorasiasta lataamista suositellaan kuitenkin vain satunnaiseen käyttöön, sillä pistorasiaa ja sen sähköliitäntöjä ei ole suunniteltu kestämään sähköauton lataamista pitkällä juoksulla.

Sähköteknisestä näkökulmasta tarkasteltuna onkin turvallisempaa ladata sähköautoa aina siihen tarkoitukseen suunnitelluissa pisteissä.

Oma latauspiste kotiin?

AC tarkoittaa vaihtovirtaa, jota saa Suomessa tavallisesta pistorasiasta. Sähköautot tarvitsevat kuitenkin tasavirtaa (DC) toimiakseen. Jos sähköautoa ladataan vaihtovirralla (AC), muuntaa sähköauton oma laturi vaihtovirran (AC) tasavirraksi (DC). Suoraan DC-virtaa lataamalla, hoituu lataaminen nopeammin ja tehokkaammin, koska sähköauton oman laturin ei tarvitse muuntaa virtaa, vaan se voidaan syöttää suoraan akkuun.

AC-lataamisessa päästään tyhjästä akusta 80% täyteen akkuun keskimäärin 3-10 tunnissa, kun taas DC-lataamisessa saavutetaan 80% latausaste jo noin 15-45 minuutissa.

Kaikki yllämainitut termit ovat erilaisia latausliittimiä. Sähköautojen latauspistoke on aina tietyn standardin mukaan tehty, jotta latauspiuhat soveltuisivat latausasemille ympäri maailman.

Type1 ja Type2 latausliittimet koskevat hitaampaa AC-latausta. Type2 on Suomessa ja muualla Euroopassa julkisten latausasemien standarditekniikka, joten latauspisteisiltä kuuluu löytyä Type2-lataus.

CCS ja CHAdeMO tekniikat taas liittyvät nopeampaan DC-lataukseen, josta puhutaan myös pikalatauksena tai teholatauksena. Eri automerkeillä on yleensä omat vakiostandardinsa latausliittimien suhteen.  Muun muassa Volkswagen ja BMW käyttävät CCS-tekniikkaa autoissaan ja CHAdeMO-tekniikka taas on käytössä Nissan ja Mitsubishi-merkkisissä sähköautoissa.