Tiedotteet 01.04.2014

Sähköä myydään puhelimessa harhaanjohtavasti

Kilpailu sähköalalla kiristyy ja sen myötä myös sähkönmyynti puhelimessa ja netissä lisääntyy. Puhelu on asiallisesti hoidettuna kätevä tapa ottaa yhteyttä asiakkaaseen, mutta valitettavasti myös energia-alalla on monenlaisia toimijoita, eivätkä kaikki toimi aina täysin rehellisesti. Jos myyntipuhelu ja siinä annettu tarjous tai sopimus jää epäilyttämään, kannattaa olla yhteydessä paikalliseen, luotettavaan toimijaan ja pyytää neuvoja sekä vastaava tarjous. Tarjouksen tai sopimuksen ehdot olisi aina hyvä pyytää nähtäväksi kirjallisena epäselvyyksien välttämiseksi. Sähkön puhelinmyynnistä ja myyntiyhtiöistä löytyy paljon lisätietoa netistä.

Leppäkosken Sähkö -konserni on saanut useita yhteydenottoja asiakkailtaan sekavaan ja harhauttavaan puhelinmyyntiin liittyen. Joissakin tapauksissa sähköä tarjoava puhelinmyyjä kertoo myyvänsä sähköä yhteistyössä paikallisen sähkönmyyjän, eli tässä tapauksessa Leppäkosken Energian kanssa. Käytännössä kaikki sähkön myyjät kilpailevat keskenään, joten yhteistyötermin käyttäminen tässä yhteydessä on virheellistä ja harhaanjohtavaa. Puhelimessa asioidessaan kannattaa olla muutenkin hyvin tarkkana, sillä tietoomme on tullut useita tapauksia, joissa asiakas kertoo myöntyneensä vastaanottamaan sähkötarjouksen, mutta tosiasiassa asiakkaalle on tehty suoraan sähkönmyyntisopimus. Tarjousta varten puhelinmyyjä ei tarvitse henkilötunnusta tai syntymäaikaa, joten tällaisten tietojen kyselijöihin kannattaa aina suhtautua suurella varauksella.

Usein sähkön puhelinmyyjät esittävät arvioita myyjänvaihdosta saatavasta säästöstä, vaikka myyjällä ei olisikaan tietoa asiakkaan nykyisistä sähkön hinnoista tai paikallisen sähkönmyyjän tarjoushinnoista. Sähkön puhelinmyyjä vertaakin monissa tapauksissa omaa hintaansa esimerkiksi alueen yleisiin sähkön toimitusmyyntihintoihin. Tällöin asiakkaan todellinen säästö voi jäädä merkittävästi puhelimessa kerrottua pienemmäksi tai jopa nollaantua.

Puhelimessa kannattaa olla tarkkana myös edullisten hintajaksojen suhteen: hinta saattaa muuttua edullisen alun jälkeen merkittävästi kalliimmaksi. Joskus puhelimessa luvataan esim. kokonaan ilmaisia sähkökuukausia, mutta todellisuudessa esim. sähkönsiirtomaksut veloitetaan myös tältä ajalta. Yhden kuukauden ilmainen sähkö voikin lopulta muuttua kalliiksi jos esimerkiksi kahden vuoden määräaikainen sopimus osoittautuu kokonaisuutena hinnaltaan tai ehdoiltaan huonoksi. Määräaikainen sopimus on molemmin puolin sitova.

Kesän korvalla kuluttajasuojalaki uudistuu kuluttajan kannalta huonompaan suuntaan. Uudistetun kuluttajansuojalain 6 luvun 14 §:n mukaan palvelusopimusten (esim. sähkösopimusten) osalta peruuttamisaika päättyy 14 päivän kuluttua sopimuksen tekemisestä eikä 14 päivän kuluttua sopimusvahvistuksen vastaanottamisesta. Näin ollen kannattaa olla tarkkana, ettei puhelimessa sano mitään sellaista, joka voitaisiin tulkita sopimuksen hyväksymiseksi. Jotkin yhtiöt saattavat viivästellä vahvistuksen lähettämisessä, kunnes perumisaika eli 14 vrk on jo kulunut.

Varmista nämä, ennen kuin ostat sähköä puhelimitse:

  • tarkista soittajan ja edustetun yrityksen tausta
  • tarkista, mikä on sähkön lopullinen verollinen hinta, kun lasketaan yhteen sekä sähkön myyntihinta että sähkön siirtohinta
  • tarkista, kuinka kauan sopimus on voimassa ja kuinka pitkäksi ajaksi myyjä lupaa edullista sähköä
  • huolehdi siitä, että olet nähnyt ja hyväksynyt sopimuksen ennen kuin puhelusta on kulunut 2 viikkoa
  • älä anna henkilötunnustasi tai syntymäaikaasi pelkkää tarjousta varten puhelimessa
  • kysy tarjousta ja vinkkejä paikalliselta energiayhtiöltä -saat ne ilman sitoumuksia ja epäselvyyksiä

Leppäkosken omat ajantasaiset sähkötarjoukset löydät helposti Energiakaupasta.

Lisätietoja:
myyntipäällikkö Pekka Leinonen p. 044 750 3367