5.1.2019 klo 19.20.
Tänään lauantaina 5.1. hieman kello 11 jälkeen aamupäivällä, saatiin Leppäkosken jakelualueen viimeisetkin tiedossa olevat vikapaikat korjattua, kun Ylöjärvellä sijaitseviin Iso- ja Pikku Otavan saariin vietiin korjausmiehet ja -kalusto helikopterilla. Ilmasta käsin vikapaikat löytyivät nopeasti ja sähkölinjalle kaatuneet puut poistettiin. Vikaantuneen johto-osan korjauksen jälkeen sähköt saatiin kytkettyä kaikille saarissa oleville yli 70 käyttöpaikalle.
”Saariin olisi toki menty jo aikaisemmin, mutta alueella on virtauksia ja jäätilanne paikoittain epävarma, joten päätimme turvautua helikopteriin. Kaikessa työssämme työturvallisuus on etusijalla” – kertoo käyttöpäällikkö Jukka Rajala Leppäkosken Sähköstä.
Yhteenvetoa Aapeli – myrskystä Leppäkosken jakelualueella
”Eniten keskijänniteverkon vikoja, yhteensä 138 kpl oli Parkanossa ja Kihniöllä. Onnistuneita valvomosta käsin etäkäytöllä tehtyjä jälleenkytkentöjä oli 150 kappaletta. Pisimmät sähkökatkot verkkoalueellamme olivat yli 3 vuorokauden mittaisia ” käyttöpäällikkö Rajala summaa talvimyrskyn vaikutuksia.
Enimmillään runkoverkon vikoja oli yhteensä noin 6000 asiakkaalla. Keskiviikkoiltaan mennessä valtaosa runkoverkon vioista oli korjattu ja sähköttä oli tuolloin noin 800 käyttöpaikkaa, joista valtaosa jakelualueen pohjoisosissa, Kihniön ja Parkanon haja-asutusalueilla. Verkon pohjoisosassa vikoja oli eniten, sillä metsäisellä ja vaikeakulkuisella alueella on yli 700 km ilmajohtoa. Myös lumi ja pimeys vaikeuttivat korjausmiehistön työtä entisestään.
”Pohjoisen jakelualueemme runkoverkon viat saatiin korjattua torstai-iltana, jonka jälkeen päästiin koko miehistön voimin pienjännitevikojen korjaukseen ja johdon päälle lumen painosta taipuneiden puiden poistoon. Tässä vaiheessa apunamme oli lisäksi työryhmiä Tampereen Verasta. Myöhemmin saimme apuun myös Sallila Energian asentajia sekä ulkopuolisia urakoitsijoita motoineen ja kaivinkoneineen” – kertoo Rajala.
Vikailmoituksia ja tiedusteluja vastaanotettiin puhelimitse satoja
”Nostimme varautumisastetta jo uuden vuoden aattona ja käynnistimme suurhäiriöorganisaation heti ensimmäisten vikojen ilmaannuttua, jolloin siirsimme myös vikapuheluiden vastaanoton omaan asiakaspalveluumme. Vikapuheluiden vastaanottajia oli paikalla useita varhaisesta aamusta iltaan saakka ja yön tunteina vikapuheluihin vastattiin Satapirkan Sähkön valvomosta. Valitettavasti linjat ruuhkautuivat välillä, sillä puheluita tuli paljon. Vikailmoituksia ja tiedusteluja vastaanotimme puhelimitse satoja” – Jukka Rajala jatkaa.
Myös pienjänniteverkon vikoja kirjattiin paljon ja ilmoituksia niistä tulee varmasti vielä lisää, kun asiakkaat käyvät esim. mökeillään tarkastamassa myrskyvahinkoja.
Verkon henkilökunta vietti yhtiön 100 -vuotisjuhlaa töitä tehden
”Leppäkosken Sähkön sadatta syntymäpäivää juhlittiin perjantaina 4.1. Ikaalisten Kylpylässä. Juhlaan ilmoittautuneista kutsuvieraista jäi suuri osa pois, sillä koko verkkopalveluiden henkilökunta oli Aapeli – myrskyn viankorjaustöissä. Asiakkaat ovat aina etusijalla ja juhlimaan ehdimme sitten myöhemmin – ensin pitää saada kaikille asiakkaille sähkö”t – toteaa verkostojohtaja Matti Virtanen.
Virtanen arvio, että Aapelin kustannukset yhtiölle ovat miljoonan euron luokkaa. Aapelin aiheuttama työrupeama toki jatkuu vielä viikkoja kun korjaamme asiakkaiden ilmoitusten mukaan vielä pienjännitevikoja ja poistamme myrskytuulen kaatamia johtoja uhkaavia konkelopuita. Lainmukaiset vakiokorvaukset maksamme asiakkaille kuuden kuukauden kuluessa sähkökatkosta, korvaus hyvitetään suoraan asiakkaan sähkönsiirtolaskulla ja asiakkaan ei korvauksen saamiseksi tarvitse tehdä erillistä korvaushakemusta.
Asiakkaat suhtautuivat ymmärtäväisesti
Sekä käyttöpäällikkö Rajala ja verkostojohtaja Virtanen haluavat kiittää asiakkaita kärsivällisyydestä pitkien sähkökatkojen aikana. ”Asiakkaat tuntuivat hyvin ymmärtävän, ettei viankorjaajien työ ole helppoa myrskyn aikana ja että organisaatiomme teki parhaansa, että sähköt saadaan kaikille mahdollisimman nopeasti. Saimme lukuisia rohkaisevia viestejä sekä facebook – sivujemme kautta että sähköpostitse ja puhelimitse. Saimme myös asiallisia kehitysehdotuksia, jotka huomioimme kun kehitämme edelleen toimintaamme.