Lataa sähköautosi helposti Leppäkosken latauspisteillä

Sähköauton lataus onnistuu helposti Leppäkosken latauspisteillä. Sähköautojen latauspisteitä löydät jo nyt mm. Ikaalisista, Hämeenkyröstä, Ylöjärveltä, Seinäjoelta, Laukaasta ja Mäntästä. Lisää latauspisteitä on tulossa mm. Laukaaseen, Kankaanpäähän, Poriin ja Seinäjoelle.

Osa latausasemistamme on nopeita DC- eli tasavirtalatureita ja osa asiointiin tarkoitettuja AC-peruslatauspisteitä.

Pääosassa latauspisteistämme on lähimaksumahdollisuus, mutta niitä voi käyttää myös selainpohjaisella applikaatiolla osoitteessa lataus.leppakoski.fi. Kauppakeskus Elon ja Hämeenkyrön kunnantalon latauspisteet toimivat ainoastaan Plugit Cloud -sovelluksella.

Kuinka paljon sähköauton lataus maksaa?

Latauspisteidemme hinnat löydät osoitteesta lataus.leppakoski.fi. Poikkeuksena Hämeenkyrön ja Ylöjärven Kauppakeskus Elon latauspisteet, joiden hinnat löytyvät PlugitCloudin sivuilta. Sähköinen liikenne on hyvin edullista ja ekologista.

Sähköautojen latausratkaisut yrityksille

Leppäkoski toteuttaa lähimaksulaitteilla varustettuja pikalatauspisteitä ja peruslatausta palveluratkaisuna. Suunnittelemme sinulle sopivan ratkaisun ja investoimme latauslaitteet palvelumaksulla sekä jaamme yrityksesi kanssa niistä saadut lataustulot.

Pyydä tarjous yrityksen latausratkaisusta

Taloyhtiöille ja yksityisille latausratkaisuja tuottaa osakkuusyhtiömme Omavoima. Kotitalouden sähköautojen latauslaitteista voit kysyä lisää Omavoimalta ja taloyhtiöiden sähköautojen latauskartoitukset hoituvat myös helposti suoraan Omavoiman kautta.

Leppäkosken sähköautojen latausasemat

Hämeenkyrö

Kunnantalo,
Härkikuja 7.
Kaksi type2-latauspaikkaa.

Ikaalinen

Kauppakeskus Komppi,
Karhoistentie 3.
Kaksi type2-latauspaikkaa.

Ikaalinen

Ikaalinen Spa & Resort (ulkoalue), Huvilatie 2.
Kaksi type2-latauspaikkaa ja
neljä pikalatauspaikkaa.

Ikaalinen

Ikaalinen Spa & Resort (autohalli),
Huvilatie 2.
Neljä type2-latauspaikkaa.

Ikaalinen

Valkean ruusun areena,
Vanha Tampereentie 28.
Kaksi type2-latauspaikkaa.

Mänttä

Serlachius-museo Gösta, Joenniementie 47.
Neljä type2-latauspaikkaa ja
neljä pikalatauspaikkaa.

Mänttä

Serlachius-museo Gustaf,
R. Erik Serlachiuksen katu.
Kaksi type2-latauspaikkaa.

Seinäjoki

Aalto-keskus, Seinäjoen kaupungintalo,
Kirkkokatu 6.
Kaksi type2-latauspaikkaa.

Seinäjoki

Kaupunginkirjasto Apila,
Alvar Aallon katu 14.
Neljä pikalatauspaikkaa.

Seinäjoki

Jääurheilukeskus,
Alaseinäjoenkatu 9 A.
Neljä pikalatauspaikkaa.

Seinäjoki

Uimahalli-Urheilutalo,
Kirkkokatu 15.
Neljä pikalatauspaikkaa.

Ylöjärvi

Juustoportti, Kumitie 2.
Neljä type2-latauspaikkaa ja
kaksi pikalatauspaikkaa.

Ylöjärvi

Kauppakeskus Elo,
Elotie 1.
Kaksi type2-latauspaikkaa.

Laukaa

Peurunka Spa & Resort (yläparkkipaikka),
Peurungantie 86.
Neljä type2-latauspaikkaa.

Nokian kaasutankkaus­asema

Palvelemme Nokian Kerhokadulla alueen kaasuautoilijoita. Kaasuautoilu on ekologinen valinta, sillä maakaasulla ajettaessa hiilidioksidipäästöt ovat noin 20-25 % pienemmät kuin bensiinillä ajettaessa ja biokaasulla päästöjä voi vähentää jopa 85 %.

Kaasuauto on käyttökustannuksiltaan edullinen vaihtoehto ja  kaasulla ajaminen vähentää liikenteen päästöjä. Maakaasu on  polttoainekustannuksiltaan noin puolet bensiiniä edullisempi vaihtoehto ja biokaasu taas uusiutuvista liikennepolttoaineista edullisin.

Kylmäasema avoinna 24h
Kerhokatu 6, 37100 Nokia

Maksuvälineinä käyvät kotimaiset pankki- ja Visa Electron -kortit, Mastercard ja Visa-luottokortit.

Usein kysytyt sähköauton lataamisesta ja kaasuautoista

Kaasuauton tankkaaminen onnistuu aivan yhtä helposti kuin bensiinin tai dieselin tankkaaminen. Kaasuautoa tankatessa tankkauspistooli lukitaan liittimellä auton tankkiin kiinni, joten pistoolista ei tarvitse pitää kiinni samaan tapaan kuin bensaa tankatessa.

Kaasuautoilu on ekologinen valinta, sillä maakaasulla ajettaessa hiilidioksidipäästöt ovat noin 20-25 % pienemmät kuin bensiinillä ajettaessa ja biokaasulla päästöjä voi vähentää jopa 85 %. Biokaasua tuotetaan mm. kotitalouksien, maatalouden ja yritysten biohajoavista jätteistä, joka on kiertotaloutta parhaimmillaan. Kaasuautoissa on kaasutankin lisäksi myös bensatankki.

Kaasuautoissa on kaasutankin lisäksi yleensä myös bensatankki. Ajoneuvomallista riippuen toimintamatka kaasulla on noin 300-600 km ja bensiinillä noin 250-700 km. Kaasuauton tankkaaminen on yhtä nopeaa ja helppoa kuin bensiini- tai dieselauton tankkaaminen.

Kaasuauton hankinnan yhteydessä peritään autovero ja käytön aikana ajoneuvoveron perusosa sekä lisäksi käyttövoimavero. Kaasuauton bensiiniautoa pienempien hiilidioksidipäästöjen ansiosta päästöperusteiset autovero ja ajoneuvoveron perusosa ovat kaasuautolla bensiiniversiota matalammat. Veron laskentaperiaatteiden mukaisesti kaasuhenkilöauton vuotuinen käyttövoimavero on vastaavaa dieselkäyttöistä autoa pienempi.

Ladattavan hybridiauton ja sähköauton mukana tulee yleensä tavanomaiseen kotitalouspistorasiaan sopiva latauskaapeli. Kotitalouspistorasiasta lataamista suositellaan kuitenkin vain satunnaiseen käyttöön, sillä pistorasiaa ja sen sähköliitäntöjä ei ole suunniteltu kestämään sähköauton lataamista pitkällä juoksulla.

Sähköteknisestä näkökulmasta tarkasteltuna onkin turvallisempaa ladata sähköautoa aina siihen tarkoitukseen suunnitelluissa pisteissä.

Taloyhtiöille ja yksityisille latausratkaisuja tuottaa osakkuusyhtiömme Omavoima. Heiltä saat tilattua myös latauskartoituksen taloyhtiöösi tai kiinteistöösi.

Omavoiman sähköautojen latauspisteet

AC tarkoittaa vaihtovirtaa, jota saa Suomessa tavallisesta pistorasiasta. Sähköautot tarvitsevat kuitenkin tasavirtaa (DC) toimiakseen. Jos sähköautoa ladataan vaihtovirralla (AC), muuntaa sähköauton oma laturi vaihtovirran (AC) tasavirraksi (DC). Suoraan DC-virtaa lataamalla, hoituu lataaminen nopeammin ja tehokkaammin, koska sähköauton oman laturin ei tarvitse muuntaa virtaa, vaan se voidaan syöttää suoraan akkuun.

AC-lataamisessa päästään tyhjästä akusta 80% täyteen akkuun keskimäärin 3-10 tunnissa, kun taas DC-lataamisessa saavutetaan 80% latausaste jo noin 15-45 minuutissa.

Kaikki yllämainitut termit ovat erilaisia latausliittimiä. Sähköautojen latauspistoke on aina tietyn standardin mukaan tehty, jotta latauspiuhat soveltuisivat latausasemille ympäri maailman.

Type1 ja Type2 latausliittimet koskevat hitaampaa AC-latausta. Type2 on Suomessa ja muualla Euroopassa julkisten latausasemien standarditekniikka, joten latauspisteisiltä kuuluu löytyä Type2-lataus.

CCS ja CHAdeMO tekniikat taas liittyvät nopeampaan DC-lataukseen, josta puhutaan myös pikalatauksena tai teholatauksena. Eri automerkeillä on yleensä omat vakiostandardinsa latausliittimien suhteen.  Muun muassa Volkswagen ja BMW käyttävät CCS-tekniikkaa autoissaan ja CHAdeMO-tekniikka taas on käytössä Nissan ja Mitsubishi-merkkisissä sähköautoissa.

Pysy ajan tasalla, tilaa uutiskirje!

Tilaa Leppäkosken ajankohtaiset uutiset, edut ja arjen vinkit suoraan sähköpostiisi.
Uutiskirje ilmestyy noin kerran kuukaudessa.