Lataa sähköautosi helposti Leppäkosken latauspisteillä

Sähköauton lataus onnistuu helposti Leppäkosken lähialueen latauspisteillä. Sähköautojen latauspisteitä löytyy tällä hetkellä Hämeenkyrön kunnantalolta,  Ylöjärven kauppakeskus Elon pihasta,  Ylöjärven Juustoportilta, aivan valtatie 3:n välittömästä läheisyydestä sekä uusimpana Tuusulan Rykmentinpuistosta, asuntomessut 2020 lähettyviltä. Toistaiseksi sähköauton tai hybridin lataaminen on ilmaista kaikilla pisteillä.

Latausasemilta löydät niin nopeita DC- eli tasavirtalatureita kuin myös hitaampia AC- eli vaihtovirtalatureita. Ylöjärven Juustoportin pihassa pikalaturissa on tarjolla latauspistoolit Chademo- ja CCS-tekniikalla ja hitaammat laturit kaikilla latauspisteillämme ovat mallia Type2.

Lataatko sähköautoa kotona? Mietitkö millainen sähkösopimus olisi halvin, kun kotona ladataan sähköautoa? Sähköautoilijan sähkösopimus -artikkelissa vertailemme eri sähkösopimustyyppejä kustannusten ja ympäristövaikutusten suhteen.

Oma latauspiste kotiin tai taloyhtiöön?

Varmuutta hankintaan latauskartoituksesta? 

Sähköautojen latausasemat

Hämeenkyrö

Kunnantalo, Härkikuja 7.
Kaksi type2-latauspaikkaa.

Ikaalinen

Kauppakeskus Komppi, Karhoistentie 3.
POISSA KÄYTÖSTÄ toistaiseksi.

Tuusula

Rykmentinpuisto, Puistometsäntie 1.
Neljä pikalatauspaikkaa.

Ylöjärvi

Juustoportti, Kumitie 2.
Neljä type2-paikkaa ja kaksi pikalaturia.

Ylöjärvi

Kauppakeskus Elo, Elotie 1.
Kaksi type2-latauspaikkaa.

Nokian kaasutankkausasema

Palvelemme Nokian Kerhokadulla alueen kaasuautoilijoita. Kaasuautoilu on ekologinen valinta, sillä maakaasulla ajettaessa hiilidioksidipäästöt ovat noin 20-25 % pienemmät kuin bensiinillä ajettaessa ja biokaasulla päästöjä voi vähentää jopa 85 %.

Kaasuauto on käyttökustannuksiltaan edullinen vaihtoehto ja  kaasulla ajaminen vähentää liikenteen päästöjä. Maakaasu on  polttoainekustannuksiltaan noin puolet bensiiniä edullisempi vaihtoehto ja biokaasu taas uusiutuvista liikennepolttoaineista edullisin.

Kylmäasema avoinna 24h
Kerhokatu 6, 37100 Nokia

Maksuvälineinä käyvät kotimaiset pankki- ja Visa Electron -kortit, Mastercard ja Visa-luottokortit.

Usein kysytyt sähköauton lataamisesta ja kaasuautoista

Kaasuauton tankkaaminen onnistuu aivan yhtä helposti kuin bensiinin tai dieselin tankkaaminen. Kaasuautoa tankatessa tankkauspistooli lukitaan liittimellä auton tankkiin kiinni, joten pistoolista ei tarvitse pitää kiinni samaan tapaan kuin bensaa tankatessa.

Kaasuautoilu on ekologinen valinta, sillä maakaasulla ajettaessa hiilidioksidipäästöt ovat noin 20-25 % pienemmät kuin bensiinillä ajettaessa ja biokaasulla päästöjä voi vähentää jopa 85 %. Biokaasua tuotetaan mm. kotitalouksien, maatalouden ja yritysten biohajoavista jätteistä, joka on kiertotaloutta parhaimmillaan. Kaasuautoissa on kaasutankin lisäksi myös bensatankki.

Kaasuautoissa on kaasutankin lisäksi yleensä myös bensatankki. Ajoneuvomallista riippuen toimintamatka kaasulla on noin 300-600 km ja bensiinillä noin 250-700 km. Kaasuauton tankkaaminen on yhtä nopeaa ja helppoa kuin bensiini- tai dieselauton tankkaaminen.

Kaasuauton hankinnan yhteydessä peritään autovero ja käytön aikana ajoneuvoveron perusosa sekä lisäksi käyttövoimavero. Kaasuauton bensiiniautoa pienempien hiilidioksidipäästöjen ansiosta päästöperusteiset autovero ja ajoneuvoveron perusosa ovat kaasuautolla bensiiniversiota matalammat. Veron laskentaperiaatteiden mukaisesti kaasuhenkilöauton vuotuinen käyttövoimavero on vastaavaa dieselkäyttöistä autoa pienempi.

Ladattavan hybridiauton ja sähköauton mukana tulee yleensä tavanomaiseen kotitalouspistorasiaan sopiva latauskaapeli. Kotitalouspistorasiasta lataamista suositellaan kuitenkin vain satunnaiseen käyttöön, sillä pistorasiaa ja sen sähköliitäntöjä ei ole suunniteltu kestämään sähköauton lataamista pitkällä juoksulla.

Sähköteknisestä näkökulmasta tarkasteltuna onkin turvallisempaa ladata sähköautoa aina siihen tarkoitukseen suunnitelluissa pisteissä.

Oma latauspiste kotiin?

AC tarkoittaa vaihtovirtaa, jota saa Suomessa tavallisesta pistorasiasta. Sähköautot tarvitsevat kuitenkin tasavirtaa (DC) toimiakseen. Jos sähköautoa ladataan vaihtovirralla (AC), muuntaa sähköauton oma laturi vaihtovirran (AC) tasavirraksi (DC). Suoraan DC-virtaa lataamalla, hoituu lataaminen nopeammin ja tehokkaammin, koska sähköauton oman laturin ei tarvitse muuntaa virtaa, vaan se voidaan syöttää suoraan akkuun.

AC-lataamisessa päästään tyhjästä akusta 80% täyteen akkuun keskimäärin 3-10 tunnissa, kun taas DC-lataamisessa saavutetaan 80% latausaste jo noin 15-45 minuutissa.

Kaikki yllämainitut termit ovat erilaisia latausliittimiä. Sähköautojen latauspistoke on aina tietyn standardin mukaan tehty, jotta latauspiuhat soveltuisivat latausasemille ympäri maailman.

Type1 ja Type2 latausliittimet koskevat hitaampaa AC-latausta. Type2 on Suomessa ja muualla Euroopassa julkisten latausasemien standarditekniikka, joten latauspisteisiltä kuuluu löytyä Type2-lataus.

CCS ja CHAdeMO tekniikat taas liittyvät nopeampaan DC-lataukseen, josta puhutaan myös pikalatauksena tai teholatauksena. Eri automerkeillä on yleensä omat vakiostandardinsa latausliittimien suhteen.  Muun muassa Volkswagen ja BMW käyttävät CCS-tekniikkaa autoissaan ja CHAdeMO-tekniikka taas on käytössä Nissan ja Mitsubishi-merkkisissä sähköautoissa.