Leppäkosken Sähkö -konserni on saanut yhteydenottoja asiakkailtaan sekavaan ja harhauttavaan puhelinmyyntiin liittyen. Joissakin tapauksissa sähköä tarjoava puhelinmyyjä kertoo myyvänsä sähköä yhteistyössä paikallisen sähkönmyyjän, eli tässä tapauksessa Leppäkosken Energian kanssa.
Käytännössä kaikki sähkön myyjät kilpailevat keskenään, joten yhteistyötermin käyttäminen tässä yhteydessä on virheellistä ja harhaanjohtavaa. Leppäkoski kontaktoi myös asiakkaitaan puhelimitse, mutta tekee sen vain omissa nimissään. Asiakkaan kannattaa olla yhteydessä Leppäkoskeen, jos puhelinmyyjän yhteydenotto aiheuttaa epävarmuutta.
Usein sähkön puhelinmyyjät esittävät arvioita myyjänvaihdosta saatavasta säästöstä, vaikka myyjällä ei olisikaan tietoa asiakkaan nykyisistä sähkön hinnoista tai paikallisen sähkönmyyjän tarjoushinnoista. Kannattaa olla tarkkana myös edullisten hintajaksojen suhteen: hinta saattaa muuttua edullisen alun jälkeen merkittävästi kalliimmaksi. Joskus puhelimessa luvataan esim. kokonaan ilmaisia sähkökuukausia, mutta todellisuudessa esim. sähkönsiirtomaksut veloitetaan myös tältä ajalta.
Etenkin epäselvissä puhelinmyyntitilanteissa kannattaa pyytää tarjoukset kirjallisena sekä muistaa kuluttajasuojan ja etämyyntilain mukainen 14 vrkn peruutusaika.
Varmista nämä, ennen kuin ostat sähköä puhelimitse:
• tarkista soittajan ja edustetun yrityksen tausta
• tarkista, mikä on sähkön lopullinen verollinen hinta, kun lasketaan yhteen sekä sähkön myyntihinta että sähkön siirtohinta
• tarkista, kuinka kauan sopimus on voimassa ja kuinka pitkäksi ajaksi myyjä lupaa edullista sähköä
• huolehdi siitä, että olet nähnyt ja hyväksynyt sopimuksen ennen kuin puhelusta on kulunut 2 viikkoa
• älä anna henkilötunnustasi tai syntymäaikaasi pelkkää tarjousta varten puhelimessa
• kysy tarjousta ja vinkkejä paikalliselta energiayhtiöltä – saat ne ilman sitoumuksia ja epäselvyyksiä
Leppäkosken omat ajantasaiset sähkötarjoukset löydät helposti Energiakaupasta.