Vaikka sähköautoilu saattoi vielä jokin aika sitten tuntua kaukaiselta tulevaisuudelta, on sähkö- ja hybridiautoissa jo nyt merkittäviä etuja perinteisiin autoihin verrattuna. Ladattavissa hybridiautoissa ja sähköautoissa sähkön avulla ajaminen maksaa n. 1-2 e/100 km, kun polttoainekustannus dieselillä on n. 6-10 euroa ja bensiiniautoilla 10-15 e/100 km.
Leppäkoski panostaa tulevaisuudessa erilaisiin energiaratkaisuihin, joista sähköinen liikenne on hyvä esimerkki. Nopealle sähköisen liikenteen kehitykselle olisi Suomessa hyvät edellytykset naapurimaiden tapaan, sillä tällä hetkellä esimerkiksi Norjassa myydyimpien automallien joukossa ovat täyssähköautot Nissan Leaf ja Tesla Model S. Tällä hetkellä liikenteen verotuksessa on eri maiden välillä suuri ero, sillä mm. Norja ja Viro tukevat sähköautoja merkittävästi. Suomessa sähköautojen tukea saavat tässä vaiheessa vain yritykset.
Leppäkoski haluaa omalta osaltaan olla kehittämässä sähköisen liikenteen latausverkoston rakentamista yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa. Hybridiautot soveltuvat kaikkeen liikenteeseen, koska niiden yhdistetty toimintasäde on sama kuin tavallisella autolla. Pelkästään sähköllä toimivat autot ovat parhaimmillaan lyhyehkössä työmatka- ja kaupunkiajossa, koska niiden toimintasäde on usein 100 km molemmin puolin. Leppäkosken suunnitelmissa on rakentaa yhdessä paikallisten yritysten ja julkisen sektorin kanssa latausverkosto, joka tukee ja mahdollistaa sähköisen liikenteen kasvun alueella. Etsimme parhaillaan sopivia kohteita uusille latauspisteille.
Sähköauton kannattavuutta voi laskea esim. Plugit Oy:n kotisivuilla
http://www.plugit.fi/sahkoautolaskuri/