Sääpalveluiden ennusteissa jopa kymmenen vuoden takaiseen Tapani-myrskyyn verrattu viime lauantain Manu-myrsky aiheutti Tapani-myrskyä huomattavasti vähemmän sähkökatkoja Leppäkosken Sähkön ja koko Suomen verkkoyhtiöiden alueilla.
Leppäkosken Sähkön jakelualueella sähkökatkoja oli pahimmillaan noin 1 200 taloudessa. Myrsky aiheutti yhtiön runkoverkkoon yhteensä 10 vikatilannetta, joista viimeisinkin saatiin korjattua lauantai-iltana. Pisin yksittäinen sähkökatko kesti 3,5 tuntia. Sunnuntaille verkkoyhtiön asentajatyöryhmien työlistalla oli puiden poistoa sähköjohdoilta ja yksittäisten pienjännitevikojen korjausta.
”Yhtiö on viimeisten vuosien aikana investoinut sähkönjakeluverkon säävarmuuteen voimakkaasti, jonka seurauksena myrskyjen aiheuttamien katkojen määrä on vähentynyt ja kesto lyhentynyt. Muun muassa verkostoautomaation ansiosta vikojen paikantaminen ja korjaus onnistuu nyt entistä nopeammin”, kertoo käyttöpäällikkö Jukka Rajala Leppäkosken Sähköstä.
”Jonkin verran näissä on kuitenkin aina kyse siitä, minne ja mistä suunnasta myrskytuulet puhaltavat, sillä kaapeloimatontakin aluetta yhtiön 1 560 km:n pituisessa runkoverkossa vielä on. Lisäksi vuodenajalla on merkitystä, talviaikaan kun puut ovat lehdettömiä ja routa pitää ne tukevammin maassa, on luonnollisesti vähemmän ongelmia”, Rajala toteaa.
Myrskyyn varauduttiin huolella
Varauduimme myrskyn mahdollisesti aiheuttamiin sähkönjakelun keskeytyksiin tuplaamalla varallaolijoiden määrän. Oma paikallinen asentajakuntamme tuntee alueen hyvin, mikä nopeuttaa viankorjausta.
”Varauduimme ottamaan lisähenkilöstöä myös puhelinpalveluun, mutta puheluita tuli etukäteen arvioitua vähemmän ja valvomo pystyi hoitamaan ne keskitetysti”, Rajala jatkaa. Puheluiden määrään vaikuttaa mm. se, että asiakkaat ovat oppineet hakemaan aikaisempaa enemmän tietoa yhtiön nettisivuillaan ylläpitämästä vikakarttapalvelusta. ”Lauantain aikana nettisivujemme vikapalvelukartan avasi yli 800 kävijää. Myös puhelimeen tekstiviestinä tuleva Keskeytysvahti-palvelu on yhä useammalla käytössä. Palvelun avulla saa tiedon esimerkiksi mökillä olevasta sähkökatkosta, jolloin voi myrskyn laannuttua käydä tarkastamassa, että kaikki on kunnossa”, Rajala vinkkaa.
Keskeytysvahti-palvelun voi helposti ottaa käyttöön Leppäkosken Oma Energia -palvelun kautta tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme.