Kuvat: Viivi Hautamäki
Sisällöntuotanto on yksi Essi Keskitalon tärkeimmistä työtehtävistä. Oli kyse sitten sosiaalisen median päivityksistä, asiakaslehdestä tai vaikka uutiskirjeestä, työstää Essi tekstiä ja kuvia luoden sisällöistä Leppäkosken liiketoimintoja tukevia viestintäkokonaisuuksia.
Klo 6.45
Aloitan työpäivän kotona tarkistamalla sähköpostitilanteen ja hoitamalla muutamat pienet tai kiireellisemmät työtehtävät. Tämän jälkeen vien lapset päiväkotiin ja lähden kohti toimistoa.
Klo 8.15
Rakastan listoja ja teenkin itselleni aamuisin koonnin tulevan päivän työtehtävistä. Ensimmäiseksi jatkan nettisivuilla julkaistavan, Leppäkosken Sähkön mittariuudistuksesta kertovan sivun luonnostelua.
Klo 9.00
Pidämme viestintätiimin kanssa viikottaisen palaverimme. Käymme lävitse mm. saapuneita asiakaspalautteita, tuleviin rekrytointeihin liittyvää viestintää ja ensi vuoden 105-vuotisjuhlavuoden suunnitelmia.
Klo 10.00
Suuntaan Hämeenkyröön tekemään haastattelua Mahnalan Ympäristökoulusta kertovaa juttua varten. Toimistolle palatessani kirjoitan muistiinpanoja puhtaaksi ja aloitan hahmottelemaan artikkelia asiakaslehtipohjaan. Neljästi vuodessa ilmestyvä asiakaslehti on työllistävä, mutta sitäkin rakkaampi projekti. Taitan Leppäkosken lehden lisäksi myös Omavoiman muiden osakasyhtiöiden asiakaslehdet eli viikot ennen lehtien painatusta ovat melko kiireisiä.
Asiakaslehden teon myötä olen päässyt vierailemaan upeissa paikoissa ja kuullut Leppäkosken jakelualueella asuvien mielenkiintoisia tarinoita. Kuvassa haastattelen Mahnalan Ympäristökoulun opettajaa, Pauliina Hietarantaa.
Klo 11.45
Lounastauko! Olen 90 % eväiden syöjä, sillä kotona tulee tehtyä lasten takia isot satsit ruokaa. Lounaan jälkeen alan työstämään Facebook-sivuillemme tulevaa joulukalenteria. Arvomme kalenterissa palkintoja, jotka hankimme pääsääntöisesti paikallisilta yrityksiltä. Otan jo hankituista palkinnoista valokuvat, käsittelen ne kuvanmuokkausohjelmalla ja ajastan päivitykset valmiiksi.
Klo 14.00
Osallistun palaveriin, jossa pohdimme tulevan vuoden kaukolämmön viestintää ja markkinointia. Tahtotilanamme on tuoda esille entistä paremmin kaukolämmön kilpailukykyä muihin lämmitysmuotoihin verrattuna, lämmöntuotannon vastuullisuutta ja ympäristöystävällisyyttä.
Palasin syksyllä takaisin töihin hoito- ja opintovapaiden jälkeen. Aloitimme tuolloin puolisoni kanssa molemmat 80 % työajan, mikä on mahdollistanut lapsille kolmipäiväisen päiväkotiviikon. Tämä on helpottanut koko perheen jaksamista sekä tuonut sopivasti joustoa arkeen.
Klo 15.30
Keskityn vielä hetkeksi Töpseli-henkilöstölehteemme. Leppäkosken henkilöstö on äänestänyt vuoden positiivisinta työntekijää. Annettujen äänien perustelut tuovat hymyn huulille. Voittaja on kuitenkin vielä salaisuus, joten shh! Taitan äänestyksestä kertovaa aukeamaa ja oikoluen työntekijöiden kirjoittamia artikkeleja.
Kotona odottaa paras tervetulokomitea eli kädet ojossa syliin juoksevat lapset. Ilta menee perheen kanssa touhutessa. Kun pienten päät painuvat tyynyihin ja meno rauhoittuu, kirjoitan hetken vielä kouluesseetä ennen sohvalle rojahtamista.
Mitä toimenkuvaasi kuuluu?
Yhdessä viestintätiimin kanssa suunnittelemme ja toteutamme Leppäkosken ulkoista ja sisäistä viestintää liiketoimintojen tarpeita tukien. Päiviin saattaa kuulua esimerkiksi erilaisten materiaalien ulkoasun ja sisällön suunnittelua tai viestintäkanavien kehitystä ja analytiikkaa. Usein tehtävät liittyvät tavalla tai toisella sisällöntuotantoon.
Työn parhaat puolet?
Tämän kysymyksen vakiovastaus Leppäkosken työntekijöillä tuntuu olevan ”monipuolisuus” ja komppaan nyt täysin aiemmin lehteen haastalteltuja. Työtehtävät ja päivien sisältö vaihtelevat kovin. Vaikka työ sisältääkin luonnollisesti paljon ennaltamääriteltyjä tehtäviä, antaa se myös vapauden kehittää työnkuvaa omien toiveiden ja mielenkiinnonkohteiden mukaisesti.
Miten energia-alan murros näkyy työssäsi?
Vastuullisuuteen liittyvät kokonaisuudet ovat tärkeä osa Leppäkosken viestintää. Päivän aikana saatan luoda vaikka infograafeja kaukolämmön kotimaisuusasteesta tai kirjoittaa siitä, kuinka taloyhtiö voi hyödyntää aurinkosähköä energiayhteisön hyvityslaskentapalvelun avulla. Energia-ala kehittyy jatkuvasti ja viestintä on oleellisessa roolissa mm. uusimmista käänteistä sidosryhmille kerrottaessa.
Ikimuistoisin hetki?
Leppäkosken ilmeuudistus on jäänyt mieleen isoimpana yksittäisenä projektina. Julkaisimme vuoden 2020 alkupuolella uuden logon ja yritysilmeen, jonka myötä kaikki vanhan logon sisältävät materiaalit täytyi uusia – laskupohjat, autojen teippaukset, sähköasemien kyltit, erilaiset lomakkeet.. Lista oli pitkä ja tekemistä riitti, mutta kaikesta selvittiin ja projektista jäi hyvä mieli.