Teksti: Mika Laatu, kuvat: Toni Aurell, Istockphoto, Enersense
Leppäkoski Group Oy tuottaa sähköautojen pikalatausratkaisuja palveluna ”Lataa siellä missä olet.”
Vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä rekisteröitiin yhteensä 8 120 uutta täyssähköhenkilöautoa. Ladattavia hybridihenkilöautoja rekisteröitiin 6 472. Kyseisellä jaksolla rekisteröidyistä henkilöautoista ladattavien henkilöautojen osuus oli noin puolet.
Myös pakettiautojen ja linja-autojen sähköistyminen tapahtuu nopeasti uusien ja pidemmän kantaman mallien tultua tarjolle. Kuorma-autojen sähköistyminen on vielä alkumetreillä, mutta kiihtyy sekin tulevina vuosina. Sähköisen liikenteen kasvuluvut ovat kovia, mutta niiden osuus koko autokannasta on toki vielä maltillinen. Valtakunnallinen tavoite vuoteen 2030 mennessä on 700 000 sähköautoa, joista puolet olisi täyssähköautoja.
Pikalatausverkosto kasvaa kohisten – myös tukea saatavilla
Energiaviraston uusin liikenteen infratuen tukikilpailutus järjestettiin maaliskuussa 2023 ja tukipäätöksiä odotetaan parhaillaan. Sähköisen liikenteen pikalatausratkaisuille oli kilpailutuksessa tarjolla tukea noin 8,3 miljoonaa euroa ja uusiutuvan vedyn tankkauspisteille 1,6 miljoonaa euroa. Leppäkoski osallistui myös tähän tukikierrokseen useammalla hakemuksella, joiden kohteet sijaitsevat eri puolella Suomea.
”Sähköautoilun alkutaipaleella yleinen syy olla ostamatta sähköautoa oli epävarmuus latausverkostosta. Nyt asia on korjaantumassa, sillä etenkin pääteiden varsille ja isommille kauppapaikoille on jo syntynyt melko kattava ja tehokas latausverkosto. Latauspalvelua on ja tulee kasvavassa määrin olemaan tarjolla myös palvelukohteissa, kuten kylpylöissä, hotelleissa tai museoissa.
Sähköautojen kantaman kasvaessa erityistä lataamispysähdystä ei yleensä tarvita vaan pysähtymisen syynä on matkustajien tarve saada ”tankkausta” eli kahvia tai ruokaa. Ruokailun ja kahvittelun aikana autokin latautuu ja matka voi jatkua viivytyksettä.
Leppäkoski on panostanut erityisesti asiointipikalataukseen eli tarjoamaan latausta paikoissa, joissa asiakas asioi muutenkin. Parhaillaan rakennamme neljän asiointipikalatauskentän ratkaisua Seinäjoen kaupungille”, kertoo Leppäkoski Group Oy:n latauspalveluiden asiantuntijana toimiva Mika Laatu.
”Toimitamme latauslaitteet palveluna, johon sisältyy kohdekohtainen suunnittelu. Tässä palvelukokonaisuudessa asiakkaan ei tarvitse itse investoida latauslaitteisiin eikä huolehtia niiden ylläpidosta”, Laatu jatkaa.
”Leppäkoski ymmärsi sähköautojen lataukseen liittyvät tarpeemme ja vei ne kanssamme kokonaisvaltaiseksi palveluksi. Itsekin pitkään sähköautoilleena pidän lähimaksua ylivoimaisena ratkaisuna”, kertoo Seinäjoen kaupungin kehitysinsinööri Tero Rintakallio (vas.). Kuvassa myös Leppäkoski Group Oy:n latauspalveluiden asiantuntijana toimiva Mika Laatu.
Kotitalouksille ja taloyhtiöille sopivat latausratkaisut löytyvät osakkuusyhtiö Omavoima Oy:n tuotevalikoimasta.
Asiakkaan hyvä latauskokemus tärkeää
”Olemme tähän mennessä toimittaneet useita pikalatausratkaisuja eri puolille Suomea ja etsimme aktiivisesti uusia kohteita, joihin toimitamme latauslaitteet palveluna. Tarjoamme kaikissa uusissa kohteissamme lähimaksumahdollisuuden, jolloin maksaminen onnistuu maksukortilla, puhelimella tai älykellolla. Käytössä on Enersensen pikalatauslaitteet, joiden uuden sukupolven tehokkaammat laitteet tulemme asentamaan ensimmäisiin kohteisiin jo tämän vuoden lopussa. Uusilla pikalatauslaitteilla tarjoamme latausta useimpien sähköautojen maksiminopeudella eli esim. ruokailun aikana noin 300–500 km matkaa vastaavan latauksen”, Laatu sanoo.
Enersensen valmistama kotimainen ECDC80-160 kW on tyylikäs ja laadukas tasavirta (DC) -pikalatausasema, joka soveltuu sekä ammatti- että julkiseen lataamiseen. Laaja jännitealue 200-920 V mahdollistaa myös raskaan kaluston lataamisen. Kyseessä on modulaarinen ja skaalattava DC-pikalatausratkaisu.
Artikkeliin on koottu lähdeaineistoa mm. Sähköinen liikenne ry:n julkaisemasta aineistosta.