Parhaillaan käynnissä oleva, valtakunnallinen Energiansäästöviikko näkyy myös Leppäkosken Sähkö -konsernissa. Vuoden 2014 aikana se on panostanut erityisesti sähköiseen liikkumiseen ja ottanut myös itse käyttöön ladattavia ajoneuvoja sekä asentanut useita latauspisteitä sähköisille ajoneuvoille. Tällä hetkellä käytössä on kolme Mitsubishi Outlander PHEV ladattavaa hybridiautoa. Konsernin kokemukset hybridiautoista ja sähköisestä liikenteestä ovat olleet positiivisia.
Käytössä kolme Mitsubishi Outlander PHEV ladattavaa hybridiautoa
Leppäkosken sähkö panostaa kestäviin energiaratkaisuihin. Osana uusia ratkaisuja, yhtiö päätti hankkia kolme Mitsubishi Outlander PHEV-ladattavaa hybridiautoa hankkiakseen kokemuksia sähköisestä liikenteestä ja sen kiistattomista hyödyistä. Toimitusjohtaja Juha Koskinen ajaa päivittäin autollaan ja on ollut siihen erittäin tyytyväinen. Toinen yhtiön autoista on Nokian toimipisteellä yhteiskäytössä työajoissa ja kolmas Kuivaniemen tuulipuistossa Oulun pohjoispuolella tuulivoiman asiantuntija Raimo Huuhtasella. Kaikkien ajajien kokemukset Outlander PHEV:sta ovat olleet positiivisia.
Ladattavien ajoneuvojen pienten päästöjen ja edullisten käyttökustannusten myötä Leppäkosken Sähkö säästää sekä ympäristöä että euroja. Parhaimmillaan autoilu Leppäkosken hybrideillä on päästötöntä, kun lataamisessa hyödynnetään omassa tuulipuistossa tuotettua sähköenergiaa. Käyttäjän näkökulmasta puhtaasti sähköllä ajettaessa 100 kilometrin ajomatkaan tarvittavan sähkön lataaminen maksaa noin kaksi euroa. Outlander PHEV:n kokoisen bensiinikäyttöisen ajoneuvon vastaavat kustannukset ovat lähes 13 euroa, jos auton kulutukseksi ajatellaan 8 litraa bensiiniä/100 km bensiinin litrahinnan ollessa 1,60 euroa.
Kokemuksia ladattavasta hybridistä
Leppäkosken Sähkön tuulipuiston käyttö- ja huoltovastaavana työskentelevä Raimo Huuhtanen on ollut tyytyväinen Mitsubishi Outlander PHEV:iin. Kilometrejä on kertynyt puolen vuoden aikana jo 30 000. Huuhtasella ei ole edeltävää kokemusta sähköautoilusta, vaan hän oli vankkumaton diesel-autoilun kannattaja. Vuosittain hän ajaa paljon, jopa 70 000 kilometriä. Ennakko-odotukset sähkökäyttöistä ajoneuvoa kohtaan olivat hieman epäileväiset, sillä kyseessä oli aivan uudenlaisella tekniikalla varustettu auto. Ennakkoluulot karisivat kuitenkin nopeasti, sillä Outlander PHEV on toiminut tehtävässään loistavasti. Pieniä parannuksia auton hallintajärjestelmien käytettävyyteen Huuhtanen toivoisi vaikka kokonaisuus on kuitenkin oikein hyvä. Huuhtanen mainitsee, että maantieajossakin on hienoa ajella pelkän sähkön voimalla. Kaupunkiajossa auto on parhaimmillaan, sillä se on hiljainen, ketterä ja kevyt käsitellä.Erityistä kiitosta saa hyvällä kuvanlaadulla varustettu peruutuskamera. Myös Outlander PHEV:n nelivetoisuus ja mahdollisuus vetää peräkärryä ovat hienoja ominaisuuksia Huuhtasen mielestä.
Outlander PHEV on taloudellinen ja käyttökustannukset ovatkin jääneet Huuhtasen käytössä alhaisiksi, sillä hän lataa autoaan usein. Kustannuksiin voi helposti itse vaikuttaa lataamalla auton akkuja aina, kun siihen on mahdollisuus. Huuhtanen kertoo, että taajama-ajossa ja säännöllisellä lataamisella Outlander PHEV:n polttoaineen kulutus on todella pientä. Hänen kirjanpidostaan selviää, että esimerkiksi 120 kilometrin ajossa kului vain 1,2 litraa bensiiniä. Huuhtanen painottaa, että auton akkujen lataaminen kotona ja toimistolla on helppoa. Huuhtanen on ollut mielissään ihmisten uteliaisuudesta ladattavaa autoaan kohtaan. Outlander PHEV:n akut latautuvat teholatauksessa tyhjästä 80 % täyteen vajaassa puolessa tunnissa.
Kokonaisuudessaan Mitsubishi Outlander PHEV:lla ajaminen on ollut Raimo Huuhtaselle positiivinen kokemus. Hänen mukaansa lataamisen helppous on yksi merkittävimpiä etuja sähköautoilussa.
Leppäkoski edesauttamassa latausverkoston rakentamista
Leppäkosken omien hybridiautojen lataus on osoittautunut helpoksi toimipisteisiin asennetuilla latauslaitteilla. Latausjohdon kytkeminen on helppoa ja pieni vaiva pysäköinnin yhteydessä. Varsinaisten latauspisteiden yleistyminen valtakunnallisesti on edellytys sähkö- ja hybridiautojen yleistymiselle. Jatkossa asiointilatauspisteet kauppakeskuksien ja toimitilojen sekä parkkialueiden yhteydessä tulevat olemaan merkittävä tekijä sähköisen autoilun yleistymisessä. Leppäkoski etsii aktiivisesti edelläkävijäkumppaneita latauspisteiden toteuttamiseen etenkin Pirkanmaan alueella, mutta mahdollisesti laajemminkin. Yhtiöllä on itsellään jo 7 latauspistettä 5 eri paikkakunnalla. Yhtiön ensimmäinen kaupallinen latauspiste toteutettiin Ikaalisten kauppakeskus Komppiin ja ainakin yksi uusi kaupallinen latauspiste on tulossa hyvin pian.
Ladattava hybridi sähköauto (PHEV, Plug-In Hybrid)
Ladattava hybridisähköauton akkuja voidaan ladata sähköverkossa. Ladattavassa hybridissä on sähkömoottorin lisäksi joko bensiini- tai dieselkäyttöinen polttomoottori. Kokonaistoimintamatka ladattavalla hybridillä on 650-1000 kilometriä, josta pelkällä ladatulla sähköllä ajettaessa toimintamatka on 25-100 kilometriä, riippuen automallista. Ladattava hybridiauto hyödyntää jarrutus- ja hukkaenergian täysimääräisesti, millä on iso vaikutus kokonaiskulutukseen ja sitä kautta päästöihin. Ladattavat hybridiautot ovat älykkäitä, jolloin auto hoitaa eri ajomoodien vaihdot automaattisesti, tai kuljettaja voi halutessaan ohjata niitä myös manuaalisesti.
Mitsubishi Outlander PHEV – ladattava hybridi
Mitsubishi Outlander PHEV on katumaasturimainen, tilava nelivetoinen auto. Ulkoisesti ladattava hybridi ei juuri eroa vastaavasta polttomoottorikäyttöisestä mallista. Mitsubishi Outlander PHEV:ssä on kahden sähkömoottorin lisäksi kaksilitrainen bensiinimoottori. Jarrutusenergian talteenottojärjestelmä mahdollistaa jarrutuksesta syntyneen energian varastoimisen akkuihin, mikä lisää toimintamatkaa puhtaasti sähköllä. Outlander PHEV:ssa on myös kuljettajaa helpottavia tukitoimintoja taloudelliselle ajolle. ECO Mode -ajotila säätää sähkömoottorien, bensiinimoottorin, ilmastoinnin ja nelivedon toimintaa energiatehokkaammaksi. ECO Score kertoo ajotyylisi valitulla aikajaksolla ja auttaa harjoittelemaan ympäristöystävällisempää ajotapaa.
Tekniset tiedot
Mitsubishi
Malli: Outlander PHEV
Moottori: 4-sylinterinen bensiini
Moottoritilavuus: 1 998 cm3
Bensiinimoottorin teho: 89 kW (121 hv)
Sähkömoottorit: 2 x 60 kW (82 hv)
Polttoaineen kulutus (painotettu): 1,9 l/100 km
Sähkön kulutus: 134 Wh/km
Toimintamatka sähköllä: 52 km/lataus
Kokonaistoimintasäde: yli 800 km
CO2-päästöt: 44 g/km
Vetopaino: 1500 kg
Hinta: Alkaen 49 995 euroa
Lisätietoja:
myyntijohtaja Mika Laatu, puh 044 7503 309
myyntipäällikkö Pekka Leinonen puh. 044 7503 367
Leppäkosken Sähkö -konserni on paikallinen, monipuolinen ja kilpailukykyinen Pirkanmaalla toimiva energia-alan huippuosaaja. Päätuotteita ovat sähkö, kaukolämpö ja maakaasu; asiakkaiden määrä on yli 30000. Konsernin ennustettu liikevaihto vuonna 2014 on yli 60 M€ ja henkilöstön määrä on 82. Konserniin kuuluvat emoyhtiö Leppäkosken Sähkö Oy ja tytäryhtiöt Leppäkosken Energia Oy, Leppäkosken Lämpö Oy, FC Energia Oy sekä FC Power Oy. Lisäksi konsernilla on osakkuuksia energia-alan yhtiöissä. Itsenäisten ja paikallisten yhtiöiden yhteistyöverkostolla varmistamme kilpailukykymme myös tulevaisuudessa. Toimipisteemme ja tuotantoyksikkömme sijaitsevat Ikaalisissa, Ylöjärvellä, Parkanossa, Nokialla, Sastamalassa, Lappeenrannassa ja Iissä.