Sähköautoilu 27.01.2017

Ladattavan hybridin esittely

Mikä Mitsubishi Outlander PHEV?

Automme Mitsubishi Outlander PHEV on painava (yli 1800 kg), nelivetoinen kaupunkimaasturi. Auto on ladattava hybridi, jossa akustoon pystytään lataamaan niin paljon sähköenergiaa, että autolla voi ajaa lähiajot pelkällä sähköllä.

Autossa on kolme moottoria: kaksi kappaletta sähkömoottoreita (60 kW) ja yksi polttomoottori (89 kW). Toinen sähkömoottori ja polttomoottori toimivat etuvedon kanssa ja toinen sähkömoottori pelkästään takavedon kanssa. Neliveto-ominaisuus kytketään erillisestä kytkimestä auton sisältä.

Auton painoa nostavat akusto ja sähkömoottorit – toisaalta autosta on voitu jättää vaihteisto pois, sillä liikenteeseen lähdetään aina sähkömoottoreilla ja polttomoottori tuottaa suoraan liike-energiaa vasta isommissa nopeuksissa. Vetokoukunkin saa asentaa ja sille luvataan maksimissaan 1500 kg vetokykyä.

Yhden latauksen hinta noin yhden euron

Akuston lataaminen tyhjästä täyteen vie aikaa noin viisi tuntia. Tähän kuluu sähköä nykyhinnoilla noin euron verran. Meillä on käytössämme auton mukana tullut latausjohto. Autoon voisi hankkia latausjohdon, jolla lataaminen onnistuu nopeammin. Pikalatauksella auton akusto täyttyy puolessa tunnissa 80 prosenttisesti. Tätä ominaisuutta emme ole siis päässeet kokeilemaan, kun emme omista pikalatausjohtoa.

Polttoainetankkiin mahtuu bensiiniä yli 40 litraa ja akustoihin voi varastoida energiaa noin 10 kWh. Ajon aikana mittaristosta voi seurata mm. akun sähkövarauksen kulumista, jarrutusenergian talteenottoa sekä sitä, milloin ajetaan akkujen voimalla, milloin taas polttomoottorilla. Itseni tulee seurattua näitä tietoja tarkastikin ajon aikana – etenkin työmatkoilla, kun pyrin ajamaan ne pelkästään sähköllä.

Sähköllä ajaessa bensiiniä ei kulu ollenkaan

Ajettaessa tasaista matka-ajoa pelkällä bensiinikäyttöisellä polttomoottorilla kulutus on samaa luokkaa tai hiukan isompi kuin saman kokoluokan bensiinimoottoreilla varustetuilla maastureilla. Kaupunkiajossa kulutus on inhimillisempi – kiitos energian talteenottojärjestelmän. Sähköllä ajettaessa bensiiniä ei kulu laisinkaan. Seuraamme kulutusta ja kirjoitan asiasta tarkempaa tietoa tulevissa blogipäivityksissä.

 

Marja L.