Terve! Nyt kun syksy on käynnistetty jälleen kesälomalla ladatuilla akuilla, on aika kertoa mikä projekteissamme on tilanne. Uuden asiakastietojärjestelmämme Kolibri Dynamicsin käyttöliittymän testaukset saatiin kesän aikana hyvään vauhtiin asiakaspalvelussamme. Asiakaspalvelumme oli luonnollisesti normaalisti palvelemassa Leppäkosken asiakkaita myös heinäkuussa, joten pystyimme edistämään testauksia aivan aikataulun mukaisesti. Läpi kesän asiakasneuvojat ovat korjanneet myös muiden päivittäisten töiden ohella erilaisia datan korjauslistoja, joita konversion myötä on tullut ilmi. Näistä kaikista tehtävistä on suoriuduttu oikein mallikkaasti, hienoa!
ATJ-projektin toinen migraatiovaihe käynnistettiin heti elokuun alussa nykyisen järjestelmän aineistopoiminnoilla. Kolibri-ympäristöjen kantakopioinnin jälkeen uudet poiminta-aineistot saatiin ladattua tuotantoympäristöön, joka toimii uutena täydellisempänä kantana integraatioiden muodostamiselle ja siten syyskuussa alkaville end-to-end-testauksille.
Kesän aikana korjasimme myös Rejlersille siirrettävää perustietoaineistoa. Rejlers tarvitsee asiakastietojärjestelmästämme näitä tietoja, jotta se pystyy jatkossa hoitamaan asiakkaidemme sähkömittareiden luenta- ja mittauspalveluita sekä käyttöpaikoilla kulutetun energian tasehallintaa. Toinen massiivisempi perustietojen alkulataus on tapahtunut itse asiassa tätä kirjoittaessa toisen migraation aineistolla. Pian saamme palautteen miltä aineisto tällä hetkellä näyttää.
Aineistoja siirretään HiQ:n Frends-alustalla, jonka hallinnan otamme projektien yhteydessä ns. omiin käsiimme. Olemme käyneet nykyisiä integraatioita läpi yhdessä toimittajan kanssa ja taltioineet tarvittavat prosessit. Integraatioprosesseissa on ollut huima kehitystahti viime viikolla, mikä enteilee jo mukavasti lähestyvää järjestelmien yliheittoa.
Tietoliikenneyhteyksissä on ollut niin ikään oma ”jumppansa”. APN-liittymäasioihin liittyviä kuituasennuksia tehtiin elokuussa ja APN-yliheitto suoritettiin kuluvalla viikolla onnistuneesti. Tämä on edellytys tulevaa luennan yliheittoa ajatellen, joka tapahtuu muutaman viikon päästä.
ATJ:n testausten yhteydessä olemme muodostaneet testilaskuaineistoa Kolibrista Lowellille, joka tarjoaa meille jatkossa laskutus-, tulostus- ja myyntireskontrapalvelut. Lisäksi olemme toimittaneet myyntireskontran siirtoaineistoa ja pääkirjatason saldoluettelot, joilla pyritään simuloimaan yliheiton aikaista aineistosiirtoa, sillä ajanhetki on vastaava kuin yliheitolla.
Nykyinen asiakkaiden Online-palvelu uudistuu järjestelmähankkeiden myötä. Online-palvelua työstetään yhdessä Rejlersin ja Lowellin kanssa. Rejlers tarjoaa alustan lisäksi käyttöpaikan mittausdatan palveluun. Onlinea on tällä hetkellä simuloitu Leppäkosken väri- ja kuvamaailmalla visualisoimaan toteutusta. Tavoitteenamme on tuottaa asiakkaillemme tutun näköinen ja helppokäyttöinen palvelu, josta löytyy kaikki tarpeellinen oman sähkönkäytön seurantaan.
Syys-lokakuun vaihteessa tulemme päivittämään Leppäkosken omille www-sivuille tarkempaa lisätietoa uudistusten vaikutuksista loppuasiakkaille. Laadimme UKK-kysymykset vastauksineen, joilla pyrimme antamaan yleisimpiin kysymyksiin selkokieliset vastaukset. Yksi olennaisimmista muutoksista on sähkölaskun ulkoasun muuttuminen ja tulemme tätä varten tekemään erillisen ohjeen asiakkaille. Laskutukseen liittyvät yhteystiedot tulevat muuttumaan kun jatkossa esimerkiksi laskun eräpäivän siirtäminen tai vaikka maksusuunnitelman tekeminen hoidetaan Lowellin asiakaspalvelussa, Leppäkosken oman asiakaspalvelun vastatessa edelleen laskun sisältöön kuten mittaukseen liittyvistä yhteydenotoista. Muutoksen myötä pystymme jatkossa tarjoamaan laajemmat aukioloajat niihin palveluihin, jotka ovat kaikkein kysytyimpiä asiakaspalvelussamme. Kun on tarve olla yhteydessä energiayhtiöön, on hyvä muistaa, että sähkölasku koostuu sähkön myynnistä ja sähkön siirrosta. Sähkön siirto tulee paikallisesta jakeluverkkoyhtiöstä, kun taas sähkön myynnin osuuden voi kilpailuttaa valtakunnallisesti.
Mukavaa syksyä!
Terveisin Greetta Arha, ICT-projektipäällikkö
Tilaa uutiskirjeemme –
pysy ajantasalla energia-asioista
Saat uutiskirjeemme noin 10 kertaa vuodessa.