Sähköautoilu 27.03.2017

Hybridi pakkasella –talviautoilua hybridillä

Ensimmäinen talvi yllättää hybridiautoilua kokeilevan monellakin tapaa.

Onko auto lämmin? On mutta…

Vaikka haluaa ajaa sähköllä, niin polttomoottori hyrrää usein ja varsinkin, kun lähdet liikkeelle kylmällä autolla; silloin polttomoottori käy pitkänkin aikaa kuluttaen bensiiniä.

”Oletko kiinnostunut sähköauton latauspisteen asennuksesta?”

Puhelimeen (ainakin Android) saa asennettua ilmaisen applikaation, jolla auto saadaan esilämmitettyä. Esilämmityksen saa ohjelmoitua joko 10, 20 tai 30 minuutiksi. Sellaisia pakkasia ei tänä talvena ole ollut, joissa pisinkään esilämmitysaika ei olisi ehtinyt lämmittää autoa lämpöiseksi.

Jos sisätilan lämpötilan haluaa ajon aikana pitää 20 celsius asteessa, niin polttomoottori on usein käynnissä. Tämä ärsyttää varsinkin silloin, kun akustossa olisi energiaa. Jos säädät hytin lämpötilan 16 asteeseen, niin auto ymmärtää käyttää useammin ja enemmän akustossa olevaa energiaa.

Autoon on ilmeisesti saatavissa jonkinlainen “huijausboxi”, joka erehdyttää auton käyttämään akustoihin ladattua energiaa enemmän, mutta sitä ei autostani löydy. Usein tulee tarvetta käydä esim. kaupassa, kirjastossa tai muuten ajaa lyhyttä nurkka-ajoa. Nämä ajot olisi järkevää päästä ajamaan pelkällä sähköllä talvellakin. Valitettavasti auto ei anna siihen mahdollisuutta, vaan käynnistää polttomoottorin pakkaskelillä, vaikka matka olisi lyhyt ja akustoissa olisi energiaa. Esilämmitys kuitenkin nopeuttaa siirtymistä polttomoottorista sähköakun käyttöön – hybridissä sitä siis kannattaa käyttää. Onneksi tulee kevät ja ko. harmillinen ongelma poistuu.

Ongelmaa voisi ilmeisesti jollakin tapaa kotitekoisesti lieventää laittamalla auton maskia tukkoon. Tätä ei ole tullut testattua.

On vaikea arvioida, paljonko pelkällä sähköllä pääsee ajelemaan talvisin. Kesällä hyvissä olosuhteissa matalilla nopeuksilla hybridillä pystyy ajamaan sähköllä noin 50 km. Talvisin ajomatka vääjäämättä putoaa. Karkeasti arvioisin sen putoavan lähes puoleen eli noin 25 kilometriin.

Kuinka hybridin renkaiden vaihto sujui

Kesärenkaiden vaihtaminen talvirenkaisiin ei sujunut ongelmitta. Talvirenkaissa ei ollut paineantureita eikä niiden puuttumista ilmoittavaa virhevaloa saanut poistettua ohjelmallisesti. Renkaisiin jälkiasennettiin alkuperäiset painetunnistimet, mutta niiden asentaminenkaan ei auttanut vikavaloon, sillä rengasliikkeessä ei saatu ohjelmoitua uusia antureita keskustelemaan auton kanssa. Asia korjaantunee käymällä merkkihuollossa.

Myös rengasmelu yllätti. Talvirenkaat, jotka autossa ovat mallia nastalliset, aiheuttivat epämiellyttävän suurta melua. Asiaan varmaan vaikutti sekin, että auto on sähkökäyttöisenä kohtuullisen hiljainen ja nastojen aiheuttama melu tuntui ihmeellisen kovalta, kun ääni ei hukkunut polttomoottorin ääneen. Onneksi jossakin vaiheessa tuli lunta ja melusaaste pieneni. Ehkä meluun ennätti jo jollakin tapaa tottuakin.

Neliveto-ominaisuus, jonka saa napinpainalluksella päälle, on hyvä. Se antaa turvallisuutta ja varmuutta siitä, että huonoissakin olosuhteissa pääsee määränpäähän. Mökkitietä ei ole juurikaan tarvinnut tänä talvena aurata.

Matka jatkuu… seuraavassa päivityksessä katsellaan kulutuslukemia.

Marja L.