Teksti ja kuvat: Jussi Peltonen ja Jari Järvisalo / Maastopyöräseura ProMTB ry
Pyöräily on mainio tapa liikkua ja ylläpitää kuntoa myös talvikaudella, vaikka usein talvipyöräilyä pidetään vain aktiiviharrastajien extreme-touhuna. Tänä päivänä, kun esimerkiksi autoilun kustannukset ovat nousseet harvinaisen korkealle, pyörällä liikkuminen on paitsi ekologinen mutta myös taloudellinen vaihtoehto.
Talvipyöräilyä onkin hyvä kokeilla alkuun vaikkapa työmatkoilla tai lyhyillä asiointiajoilla kaupungin keskustaan. Luonto kiittää, aikaa säästyy ja kunto nousee kohisten! Poimi tästä vinkit pyörän talvihuoltoon, pukeutumiseen ja turvallisesti talvella liikkumiseen.
Pukeutuminen
Pukeutumisessa tärkeää on pukeutua kelin mukaan. Jokaisella on oma mukavuuslämpötila ja kaikille toimivaa yleisesti pätevää ohjetta on käytännössä mahdotonta antaa.
Toimiva lähtökohta pyöräilyssä on ihan sama kuin kaikessa muussakin ulkoliikunnassa talvella – kerrospukeutuminen toimii. Pyöräilijällä alin kerros on tyypillisesti ohut hikeä iholta pois siirtävä tekninen tekstiili. Jalassa säämiskällä varustetut pyöräilyhousut, joiden alle ei pueta alushousuja jotta vältytään hiertymiltä. Keskikerros voi olla kelin ja omien mieltymysten mukaan ohut tekninen urheilukerrasto, merinovillainen lämmin välikerros tai ohut microfleece-kerrasto. Päällimmäiseksi tuulta ja tarvittaessa sadetta hylkivä kuorikerros. Tässä hyviä vaihtoehtoja on hiihtoon ja muuhun ulkoiluun sopiva softshell- tai kuoriasu. Pyöräilyssä oleellista on pitää sormet, varpaat ja kaulan alue lämpiminä, joten kylmällä kelillä niihin kannattaa panostaa.
Ylipukeutuminen on ongelma! Kylmällä kelillä tasapainoillaan tarkenemisen ja hikoilun välillä. Jos ylipukeudut, hikoilet liikaa, mikä johtaa kosteuden kertymiseen välikerroksiin ja lopulta jäätymiseen. Jos taas alipukeudut, niin on aina olemassa paleltumisvammojen vaara, mutta kaikki on hyvin niin pitkään kuin olo tuntuu vain hieman viileältä. Hyvä nyrkkisääntö lenkille lähtiessä on se, että ensimmäisen noin 15 minuuttia saa jopa olla vähän kylmä. Jos kroppa ei lämpene puoleen tuntiin mennessä, niin olet selkeästi alipukeutunut.
Kokeilemalla selviää itselle sopiva kelivarustus. Oikeilla valinnoilla tarkenee ajaa jopa -30 asteen pakkasessa ilman ongelmia.
Lenkkiajossa on hyvä varautua siirtymiin ohuella kuoritakilla, joka pysyy lenkin ajan repussa kuivana ja tarvittaessa myös paksummilla hanskoilla. Jos ajatus on ajella pidempää lenkkiä ja vaikkapa pitää evästauko, niin reppuun kannattaa pakata vähintään vaihtopaita, kypärämyssy ja taukotakki. Muutenkin lenkkeillessä on hyvä tiedostaa miten kaukana “sivistyksestä” liikut ja varautua ikävämpienkin skenaarioiden mukaan.
Jos kärsit herkästi sormien tai varpaiden palelusta, niin neopreenikumiset ”tankopussit” ja lämpimät talviajoon suunnitellut kengät ovat hyvä vaihtoehto.
Pyörä
Pyörä kannattaa huoltaa ennen talvikauden alkua ja huoltaa nimenomaan talviajoa varten, voiteluaineissa ja niiden pakkasen kestossa on merkittäviä eroja.
Toinen oleellinen ero kesäpyöräilyyn on rengastus: talvella lumikelissä toimii vähän leveämpi ja karkeakuvioisempi rengas kuin kesällä. Jääpolanteilla tasapainoillessa laadukkaita nastarenkaita ei voita mikään, mutta usein nämä ovat myös varsin hintavat. Jos haluaa hyvän kompromissin turvallisuuden ja kustannusten välille, niin ostaa vain yhden nastarenkaan, joka toki asennetaan eturenkaaksi.
Valot
Näe ja tule nähdyksi!
Tänä päivänä on tarjolla laadukkaita akkukäyttöisiä valaisimia joka lähtöön. Valaisimien valinnassa oikeastaan määräävä tekijä on oma budjetti ja se, kuinka paljon valoille tulee käyttöä. Nykypäivän valojen ongelma kuitenkin on se, että ne ovat helposti aivan liian tehokkaita – yleisillä teillä liikkuessa onkin hyvä muistaa himmentää valot, jottei vahingossa häikäise muita kulkijoita.
Eteenpäin näytetään vaaleaa tai valkoista valoa ja taaksepäin punaista. Kesällä 2020 voimaan tullut tieliikennelaki asetti myös polkupyörän takavalon pakolliseksi varusteeksi, kun pyörällä ajetaan pimeän aikaan tai kun näkyvyys on sään tai muun syyn vuoksi huonontunut. Muista, että valaisimet voit vaihtoehtoisesti kiinnittää myös itseesi, eli kypärävalo on täysin asetusten mukainen ratkaisu. Vilkkuvalot kannattaa pyöräilyssä jättää sinne minne ne kuuluvat …discoon.
Pyöräilijälle kaikkein tärkein turvavaruste pimeällä on heijastin. Heijastimia ei koskaan ole liiaksi ja ajovaatteiden päälle puettavan heijastinliivin sekä tieliikennelain vaatimien heijastimien (eteen, taakse ja sivuille) lisäksi erittäin suositeltava lisävaruste on heijastinkyljillä varustetut renkaat tai pinnoihin kiinnitettävät lisäheijastimet.
Eväät
Etenkin kylmällä ilmalla ei lenkillä monestikaan janota, mutta nestehukka on kuntoilijalle ongelma talvellakin. Kylmällä juomiseen pitääkin keskittyä ja tässä hyvä apu on vaikkapa laittaa kello tai ajotietokone hälyttämään puolen tunnin välein. Pakkaskelillä juoma kylmenee tai pahimmassa tapauksessa jäätyy pulloon, mikä tekee juomisesta epämiellyttävää tai jopa estää sen. Helpoin ratkaisu on ottaa lämmin juoma perinteisessä termospullossa reppuun tai taskuun, mutta hyvä vaihtoehto on myös käyttää eristettyä juomapulloa tai vaikkapa ajotakin alle laitettua juomareppua.
Syötäväksi käy muuten samat eväät kuin kesälläkin, mutta jäätyminen on myös ruualle ongelma – valitse siis tuotteet, joita pystyy pureskelemaan kohmeisinakin hampaita rikkomatta. Tai vaihtoehtoisesti laita myös nämä lähelle kehon lämpöä kuoritakin alle.
Pysy ajan tasalla, tilaa uutiskirje!
Tilaa Leppäkosken ajankohtaiset uutiset, edut ja arjen vinkit suoraan sähköpostiisi. Uutiskirje ilmestyy noin kerran kuukaudessa.