Sähköpula
Mitä se tarkoittaa ja miten varaudun?
Sähköpulan tilannetieto
Tietoa ei saatavilla
Lähde: Energiateollisuus ry, Fingrid, Motiva ja Huoltovarmuusorganisaatio
Sähköä on koko ajan tuotettava yhtä paljon kuin sitä kulutetaan. Jos sähköntuotanto ja tuonti ulkomailta ei riitä kattamaan kulutusta, syntyy sähköpula. Tällöin sähkönkulutusta voidaan joutua rajoittamaan kiertävien sähkökatkojen avulla.
Mahdollista sähköpulan riskiä pienentää se, että sähköä käytetään säästeliäästi, varsinkin huippukulutustuntien aikaan eli ajankohtana, jolloin sähkönkulutus on suurinta. Tällaisia ajankohtia ovat arkipäivien aamujen ja iltapäivien tunnit erityisesti kylmänä vuodenaikana.
Sähköpulassa viimeinen vaihtoehto sähköjärjestelmän tasapainon ylläpitämiseksi on tehdä hallittuja suunniteltuja sähkökatkoja. Tällaiset katkot kestävät kerrallaan noin kaksi tuntia ja niitä kierrätetään asiakkaiden välillä. Hallituilla kiertävillä katkoilla pyritään välttämään koko Suomen laajuinen mahdollisesti pitkäkestoinen sähköjen katkeaminen. Sähköpulatilanne voi olla myös toistuva.
Jos sähköjä joudutaan katkaisemaan, katkot eivät koske yhteiskunnan kaikkein kriittisimpiä toimintoja, kuten sairaaloita. Emme kuitenkaan voi taata, että kaikissa kriittiseksi koetuissa kohteissa voidaan pitää sähköt päällä sähköpulatilanteessa. Siksi onkin tärkeää, että kyseisten toimintojen varajärjestelyitä mietitään etukäteen kuten normaalinkin, esimerkiksi myrskystä johtuvan sähkökatkon varalta.
Sähköpulan sattuessa tilanne on ammattilaisten hallinnassa. Suomessa sähköpulatilanteiden hallintaa koordinoi kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj. Leppäkosken Sähköllä on mahdollista sähköpulaa varten olemassa olevat suunnitelmat sekä valmistellut ja harjoitellut toimenpiteet.
Kun sähköpulan riski tiedetään ennalta, siitä kerrotaan esimerkiksi uutisissa. Jos sähköpulatilanne syntyy yllättäen, esimerkiksi vian vuoksi, ei siitä aina ole mahdollista tiedottaa etukäteen. Ennakkotiedottamiseen pyritään aina, kun se on mahdollista. Asiakkaiden on tärkeintä pysyä rauhallisena, tilanne on ammattilaisten hallinnassa ja toiminta on suunniteltu ja harjoiteltu ennakkoon.
Sähköpulan syntymiseen voit vaikuttaa vähentämällä sähkönkäyttöäsi. Sähkön säästäminen erityisesti huippukulutuksen aikaan on tärkeää. Vältä tarpeetonta kulutusta arkiaamuisin klo 7-10 ja alkuiltaisin klo 16-20 välisinä aikoina.
Kaikkein vaikuttavinta kotona on tilojen ja käyttöveden lämmitykseen tarvittavan energian säästäminen. Säästöä saa säätämällä huonelämpötiloja hieman alaspäin.
Sähkökatkoja voi tulla myös muista syistä kuin sähköpulasta, esimerkiksi myrskyn kaataessa puita sähkölinjoille. Kaikkien tulisi olla varautuneita lyhyisiin sähkökatkoihin. Yleisen ohjeen mukaan jokaisessa kodissa pitäisi olla valmius selvitä itsenäisesti häiriötilanteen sattuessa ainakin 72 tuntia.
Jos sähköt katkeavat sähköpulan vuoksi, tärkeintä on säilyttää maltti ja odottaa rauhassa sähköjen palautumista. Katko kestää noin kaksi tuntia kerrallaan.
Varautumisohjeita sähkökatkoon
72 tuntia (viranomaisten varautumissivusto)
Älä käytä lämmintä vettä sähkökatkon aikana kaukolämpökiinteistössä
Energian säästäminen onnistuu parhaiten, kun tietää kuinka paljon ja milloin energiaa käyttää. Omaa sähkönkulutusta voit seurata lähes reaaliajassa Oma Energia -palvelussa.
Säästöohjaus-palvelun avulla voit ajastaa sähkökäyttöisiä varaavia lämmityslaitteita, kuten lämminvesivaraajaa tai varaavaa lämmitystä käynnistymään yön edullisten tuntien aikana.
Jos sähkönjakelua rajoitetaan, pyrimme ilmoittamaan siitä asiakkaillemme tekstiviestitse sekä nettisivuillamme. Keskeytysvahti-palvelu ilmoittaa sähkökatkoista automaattisesti tekstiviestillä tai sähköpostilla.
Sähkökatkon vaikutukset kaukolämmitetyissä taloissa ovat pieniä, sillä kahden tunnin sähkökatkon aikana talo ei tule viilenemään merkittävästi. Katkon jälkeen lämmitys palautuu normaaliksi.
Kannattaa huomioida, että sähkökatkon aikana käyttöveden lämpötila saattaa nousta korkeaksi ja sähkökatkon jälkeen tulee olla varovainen lämmintä vettä käytettäessä.
Sähköpulan syntymiseen voi vaikuttaa vähentämällä sähkönkäyttöä. Erityisen tärkeää on vähentää sähkönkäyttöä sellaisina ajankohtina, kun on ennakkoon tiedotettu kohonneesta sähköpulan mahdollisuudesta. Sähkönkulutus on suurimmillaan yleensä arkiaamuina klo 7-10 ja alkuiltaisin klo 16-20. Sähkönkäyttöä voi pyrkiä siirtämään muihin ajankohtiin. Pienilläkin sähkönsäästötoimenpiteillä on vaikutusta, kun suuri määrä ihmisiä osallistuu.
Viimeistään katkon alkaessa lähetämme Keskeytysvahti-palveluun rekisteröityneille asiakkaillemme viestin sähkökatkon alkamisesta. Sähkökatkon päättyessä lähetämme uuden viestin, jossa kerrotaan katkon päättymisestä. Keskeytysvahdin voit ottaa käyttöösi Oma Energia -palvelussa tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme: asiakaspalvelu(at)leppakoski.fi tai puh. 03 4503 400 (ma-pe klo 9-16).
Pyrimme myös lähettämään ennakkoviestejä ennen ennakoituja katkoja, mutta aina tämä ei ole mahdollista, jos tilanne etenee nopeasti. Sivuiltamme löytyvästä sähkökatkokartasta (lep.keskeytyskartta.fi) näet aina reaaliaikaisen tilanteen jakelualueemme sähkökatkotilanteesta.